15.11.04

Jane Austen

Confession. I have read Pride & Prejudice about 200 times. I get lost in the language. Words like "thither", "mischance", "felicity." I'm always in agony over whether Elizabeth and Mr. Darcy are really going to get together. Read it. I know you'll love it.
Kathleen Kelly in You've got mail

Confession.
Ik heb niets van Jane Austen gelezen. Met een diploma Engelse literatuur op zak is dat een grote schande. Ik heb een paar verfilmingen gezien van haar boeken, maar mijn grootste herinneringen daaraan zijn een dartelende Kate Winslet, een stamelende en stotterende Hugh Grant ergens in de buurt van een labyrint, en een bloedserieus kijkende Colin Firth met een kraag toegeknoopt tot onder zijn neus. Maar vandaag is een heuglijke dag. Vandaag gooi ik een eerste schep in het gapende gat.
Dit dankzij Meg Cabot en De verliefde prinses. Helemaal achterin het boek staat een klein beetje biografische informatie: het was erg warm in Indiana, waar Cabot opgegroeid is, en op zoek naar wat koelte kwam ze terecht in de plaatselijke bibliotheek, 'waar ze naast koele lucht ook alle boeken van Jane Austen vond.'
Et voila.
Dan loop ik naar het boekenrek en pluk er Sense & Sensibilty uit.

Geen opmerkingen: