11.10.05

Voor een proper en opgeruimd gevoel

We hebben op het werk een nieuwe zelfuitleenbalie. Voorlopig is het nog een gewone uitleenbalie, want elk uur van de dag moet er een personeelslid naast staan die met een groot net toevallige passanten weet te vangen en te overtuigen van het nut en de pracht van dit nieuwe toestel.
Gisteren was het mijn beurt.
Buiten leek het zomer, binnen was het kalm. Ik stond wat te dralen, rechtte mijn rug, speelde Model op het Zelfuitleenbaliesalon en streelde het toestel, maakte een wandelingetje door de zaal en liet mijn oog vallen op Tijd voor jezelf en toch alles doen van Dawna Walter. Twee gloednieuwe exemplaren lagen schaamteloos het publiek te verleiden. Mij te verleiden.
Tijd voor jezelf en toch alles doen is een geweldig boek, en bovendien precies wat ik nodig heb: laagdrempelige hulp bij het huishouden, haalbaar klinkende tips voor een geordend bestaan. Maar bovenal is het een geestig boek; het zadelt je niet van meet af aan op met een schuldgevoel, het geeft je de indruk toch normaal te zijn in je wanorde en gebrek aan huishoudelijk talent en vooral: je krijgt door de hippe zenachtige stijl en foto's stante pede een opgeruimd gevoel - lang voor je alle schoonmaak- en opruimtips bent beginnen opvolgen. Ineens is het geloof in een schone badkamer terug, wordt het voornemen al mijn kleren te sorteren (in vier stapels!) extra aangescherpt en wordt de belofte voortaan elke avond de afwas te doen net niet gedaan.
Net niet, natuurlijk. Maar laten we wel wezen: na Walter is er hoop.

Dawna Walter Tijd voor jezelf en toch alles doen. Finesse: 2005.

Geen opmerkingen: