16.9.04

Half om half

Klasbezoek.
Ik ben er voor de helft tevreden over en voor de andere helft niet. Die tweede helft weegt natuurlijk veel zwaarder door. Zeker is dat het de tweede keer beter zal gaan en de derde keer nog beter. De kop is eraf - maar ik heb er een zere nek en een zwaar hoofd aan over gehouden. Al gaat het na het eten, een halve kop veel te sterke koffie met bovendien veel te veel suiker, en een interview met Bart Moeyaert al veel beter.

Ik heb een academische, theoretische achtergrond. Ik kom uit een ivoren toren. Toen ik de GGS het eerste jaar deed, kwamen de muren bij tijden op me af. Ga eens uit het raam hangen, durfde ik mijn collegae studenten, assistenten en proffen weleens toefluisteren. Dan waren mijn oren gaan tuiten en sijpelden de begrippen, theoriën en filosofieën uit mijn neusgaten naar buiten. Dan liep ik hummend en neuriënd naar het station, diep inademend om alle ideeën van zo-even te verluchten. (Halt houden bij H&M en een dwaas t-shirtje kopen wou ook helpen.)
Er is geloof ik geen groot academicus aan mij verloren gegaan.
Net voor ik de GGS voor de tweede keer begon, kon ik aan de slag in de bib. Tweeënhalve dag in de week aan de balie en tussen joelende kinders, tweeënhalve dag in de week tussen de boeken (Koffman en Hoffman, Joyce en Claus). The perfect match. Kruisbestuiving alom. Dit zou ik tot het eind van mijn dagen doen. Iemand verwees naar Philip Larkin, geloof ik.
Nog een jaar later geraakte ik afgestudeerd. Helemaal afgestudeerd. Ik heb breed (heel breed) geglimacht en hard (heel hard) genoten van alle papers die niet meer geschreven moesten worden. De deadlines die niet langer in mijn nek ademden. Maar dat academische, dat theoretische blijft. Het moet in mijn bloed zitten. Zegt iemand iets interessants, dan ga ik boeken en artikels opsnorren en begin te lezen wat anderen daarover zeggen. Ik ga niet praten met kinderen over boeken, maar lezen over hoe je met kinderen over boeken praat en over hoe anderen met kinderen over boeken praten. Tot nu toe.
Tijd om wagenwijd uit het raam te gaan hangen!
Dit klasbezoek is stap 1.
Een KJV-leesgroep wordt stap 2.

Geen opmerkingen: