18.11.04

feat. Bert Anciaux

Uit nieuwsgierigheid gaan kijken naar de website van Bert Anciaux. Misschien zou ik er iets kunnen vinden dat ik kan gebruiken om mijn verontwaardiging (is dat het woord?) mee te bevestigen. En kijk, het is bijna meteen raak.
In zijn bericht van 30 oktober 2004:

Via een samenwerkingsverband met de boekensector en privé-sponsers moet het mogelijk zijn om een miljoen kinderboeken in de klassen van de lagere scholen te krijgen. Dat is een toekomstgerichte actie ten voordele van alle kinderen.

Ik heb het altijd al zo'n snugger idee gevonden, van die gratis boeken in de klassen.
Want waarom heb je privé-sponsers nodig als je al bibliotheken hebt - talloze bibliotheken? Ze staan verspreid over heel het Vlaamse land, met armen en deuren wijd open naar alle klassen van alle lagere scholen.
En waarom moeten er gratis en voor niets ladingen en ladingen krakend nieuwe boeken naar de klassen, als ze elke week gratis nieuwe boeken kunnen krijgen in de bib? Elke week andere boeken. Elke week een ander verhaal, andere prenten, andere personages, andere avonturen. Elke week een ander gevoel.
Daar groeien kinderen van.
Toch?
En wie weet komen ze later als ze groot zijn terug - zodat de heren en dames van het moord en brand en de uitleencijfers ook tevreden zijn.
Vorig weekend was Jan Staes van Canon Cultuurcel te gast bij Kurt Van Eeghem op Radio 1. Het ging over kinderen en cultuur. Staes' cijfers en procenten wogen zwaar zo op een nuchtere maag op zondagmorgen, maar wat ik onthouden heb is dat kinderen die op jonge leeftijd in contact komen met theater, geneigd zijn later op eigen houtje de weg terug te vinden naar datzelfde theater. Ik wil voorzichtig zijn, heb geen grootschalig onderzoek om op terug te vallen, maar: zou het niet net zo kunnen gaan met kinderen die van jongs af naar de bibliotheek komen? Om nog maar te zwijgen van dat begrip dat 'drempelverlagend' heet.
Ik vond het al zo'n snugger idee.
En dan blijkt deze week dat Anciaux, diezelfde Anciaux, het spook van de besparing op de bibliotheken losgelaten heeft. Beloofde projectsubsidies blijven uit. En er moeten mensen weg.
Wéér mensen weg, méér mensen weg.

Om het af te leren nog een citaat uit Berts weblog, uit hetzelfde bericht: 'Literatuur kan onmogelijk hand in hand gaan met de verzuring. Integendeel.'

***

Wanneer ik vandaag om vijf uur de bus naar huis neem, regent het en is het zo goed als donker. Herfstweer om mij in te nestelen, met mijn jas dicht, mijn sjaal warm en Austen in mijn handen:
'It would be an excellent match, for he was rich and she was handsome.' (Sense and sensibility, p. 34)

Geen opmerkingen: