15.8.05

The Jane Austen Book Club

The Jane Austen Book Club van Karen Joy Fowler is geschreven in de wij-vorm, maar een ik is nergens te vinden en de verteller is bijzonder goed op de hoogte van elke gedachte en elk geheim van elk van de personages. Omdat ik mij er niet aan wil storen, stel ik me een vertelster voor zoals Mary Alice Young in Desperate Housewives: dood en begraven, maar haar geest hangt als een wijze, alwetende verteller boven de vriendinnen die ze achterliet.
Maar wie is deze verteller? En als ze toch niet dood en begraven zou zijn, waarom neemt ze dan niet actief deel aan de plot?
Allemaal goed en wel.
Ondertussen is de meest interessante vraag uit het boek wellicht deze:

Is love better the second time around? Is a good book better the second time around? Is the book you love most also the one you reread the most? Is the person you love most the person you want to spend the most time with? (p. 286)

Karen Joy Fowler The Jane Austen Book Club. Viking, 2004.

Geen opmerkingen: