1.9.04

1 september

De eerste schooldag!
Voor mij geen nieuwe schriften of rollen kaftpapier meer - de grootste betekenis die deze eerste september voor mij heeft is dat ik weer te voet ga werken. Nu iedereen terug is van verre reizen of vakantie in de tuin hou ik me het liefst ver weg van het ochtendlijke gedrum in de bus en op de fietspaden. Ik heb een avond lopen zuchten over het kwartier vroeger opstaan, maar ik ben onverbiddelijk. Te veel stress is ongezond, in het verkeer of waar dan ook. Beweging daarentegen is goed.
Ik trek de deur achter me dicht, adem diep in en merk dat deze eerste schooldag nieuw ruikt. Naar versgewassen kleren en nog krakende boekentassen. En ik ga op pad. Stap voor stap. Een half uur van hier tot daar. Een half uur voor mezelf. Een half uur om wakker te worden.
(Na een klein kwartier word ik tegengehouden door een jongen met een boekentas op de rug. Mevrouw, en of ik weet waar het Lyceum is.)

Geen opmerkingen: