19.5.05

In de stripwinkel

Mijn nieuwe weg naar huis is nog nieuw. Ik vergaap me aan de eenden (mannetjes en vrouwtjes, vliegend en landend, op het pad, in het water) en aan de etalages. Alles is nog nieuw.
Op weg naar huis ga ik plots bij de stripwinkel binnen en dat terwijl ik van plan was bij de tweedehands boekenwinkel even verderop binnen te gaan. In de stripwinkel piept het alarm omdat ik opgeladen bibliotheekboeken in mijn tas heb zitten (tja), ik mag mijn tas achter de kassa laten staan. Dat geeft welgekome ademruimte, ook, zo'n schouder zonder tas.
Over strips weet ik niets, laat dat duidelijk zijn. Ik geraak niet veel verder dan Suske en Wiske (bah), Jommeke (lekker voor op het toilet) en Spekkie Big. Spekkie Big vind ik geweldig. Verder heb ik iets van de Samber-reeks gelezen en iets van Neil Gaiman. Mijn broer is een liefhebber van het genre en slaat mij geregeld met ronkende namen om de oren ('die ga je zeker goed vinden'), maar meestal vergeet ik die ronkende namen even zo snel weer. Vandaag ga ik op zoek naar een naam die wel onthouden heb: laatst las ik dat Het leven is een geschenk, maar je krijgt het niet cadeau van ene Seth zeer de moeite waard zou zijn. Maar omdat ik helemaal niets over strips en stripwinkels weet, vind ik niet het terug. Staan die dingen op titel, op reeks of op auteur gerangschikt?
Ik ga naar de tijdschriftenafdeling en koop de Humo en een Twix. De mevrouw aan de kassa die mijn tas in bewaring hield, vraagt of ik iets zocht. Wanneer ik zeg wat ik zocht, schieten woorden haar te kort. Wat een pracht van een strip, zo..!, zo..! En met niets te vergelijken. En dat ze hem wel even gaat halen. Maar toen bleek hij weg, hij zou vast weer binnenkomen, woensdag of vrijdag, en dan moet ik hem zoeken op de groene tafel. Ze roept er een collega bij, die weet dat hij niks niet binnenkomt woensdag of vrijdag want Het leven is een geschenk, maar je krijgt het niet cadeau is volledig uitverkocht.
Zowaar teleurgesteld neem ik mijn tas achter de piepdingen weer aan.
Tegen 7 juni moet mijn gereserveerde exemplaar van de bib binnen komen.

Als u gelooft dat strips geen complexe, gelaagde emoties kunnen weergeven, is dit het boek dat u aan het twijfelen zou kunnen brengen.

Geen opmerkingen: